Mateřská škola a základní škola
při Fakultní nemocnici Brno, příspěvková organizace

Mateřská škola a základní škola
při Fakultní nemocnici Brno, příspěvková organizace

Školní řád

číslo jednací: 224/24 spisový znak: 1.4. skartační znak: V5

ŠKOLNÍ ŘÁD

Mateřská škola a základní škola při Fakultní nemocnici Brno, příspěvková organizace

Černopolní 212/9, Brno 613 00

 

  1. Úvodní ustanovení

    Školní řád je vydán na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 30 a dalších novelizací. Školní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole; upravuje provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí; upravuje podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí a žáků. Školní řád dále obsahuje pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

  2. Práva a povinnosti dětí, žáků a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
    Práva dětí a žáků

    1. Děti a žáci mají právo:

      • na zařazení do mateřské školy nebo základní školy na základě doporučení ošetřujícího lékaře a souhlasu zákonného zástupce;
      • na vzdělávání podle daných školních vzdělávacích programů;
      • na vzdělávání směřující ke komplexnímu rozvoji osobnosti jedince, jeho nadání a rozumových i fyzických schopností v co nejširším objemu, vzhledem k jeho momentálním specifickým potřebám;
      • na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, právo na vzdělání a svobodu myšlení, projevu, shromažďování a náboženství;
      • být respektováni jako individualita, která tvoří vlastní život (Úmluva o právech dítěte ze dne 11. 1989);
      • na objektivitu hodnocení dosažené úrovně naplňování klíčových kompetencí a očekávaných výstupů vymezených vzdělávacími programy;
      • na poskytnutí podpůrných opatření I. stupně; podpůrná opatření II. – V. stupně lze poskytovat pouze s doporučením školského poradenského zařízení;
      • na bezpečnost a ochranu zdraví;
      • na laskavé, vstřícné, vlídné, trpělivé a podporující jednání ze strany pedagoga;
      • vyslovovat a hájit svůj názor a uplatňovat svá práva, která jsou v souladu s obecně platnými právními předpisy, vnitřními předpisy školy a etickými normami společnosti;
      • na odpočinek, volný čas a na léčebný režim;
      • na individuální přístup a uspokojování svých potřeb;
      • na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle příslušného ŠVP;
      • na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání;
      • na účast na akcích pořádaných školou;
      • na své soukromí, ochranu a nedotknutelnost svého majetku;
      • užívat zařízení školy, pomůcky, hračky, učebnice související s činností školy;
      • na poskytování individuálních konzultací ve všeobecně vzdělávacích předmětech v případě studenta střední školy;
      • zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřením těchto samosprávných orgánů zabývat.
    2. Děti a žáci mají povinnost:
      • odpovídat za své chování;
      • dodržovat Školní řád MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o., předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti i společenská pravidla týkající se chování a vzájemné komunikace;
      • aktivně se účastnit činnosti školy, nenarušovat její činnost, to vše s ohledem na aktuální zdravotní stav;
      • respektovat a plnit pokyny pedagogických i ostatních pracovníků školy;
      • respektovat rozdílné nastavení pravidel dle specifik jednotlivých oddělení (např. manipulace s mobilními telefony na klinice dětské psychiatrie apod.);
      • nenosit do školy věci nesouvisející s činností školy a věci, které by mohly ohrozit zdraví či bezpečnost jeho nebo jiných osob, způsobit úraz; cenné věci (mobilní telefony, notebooky, šperky aj.) do školy nepatří a škola nenese odpovědnost za jejich poškození či zničení; škola nezodpovídá ani za předměty a hračky, které si děti/žáci přinesou z domova;
      • chránit majetek školy, pečovat o svěřené pomůcky a hračky;
      • udržovat třídu, hernu i ostatní školní prostory v čistotě a pořádku;
      • chovat se k sobě navzájem a ke všem lidem, s nimiž přicházejí do styku, slušně, taktně a ohleduplně; respektovat individuální potřeby ostatních dětí/žáků;
      • zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky dítěte/žáka vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné zavinění porušení povinností stanovených tímto školním řádem;
      • vzdělávat se distančním způsobem (děti s povinností předškolního vzdělávání, žáci při plnění povinné školní docházky); distanční vzdělávání lze realizovat pouze v omezené míře odpovídající podmínkám školy při zdravotnickém zařízení a individuálním možnostem dětí/žáků, a to následujícím způsobem:
        • offline výuka – předávání písemných a studijních materiálů zákonným zástupcům, zdravotníkům, příp. telefonicky;
        • osobní převzetí studijních materiálů od pedagogického pracovníka
        • individuální konzultace mezi pedagogickým pracovníkem a zákonným zástupcem;
        • individuální konzultace mezi pedagogickým pracovníkem a dítětem/žákem.

        Škola se při distanční výuce žáků v první řadě řídí učivem doporučeným pro distanční výuku kmenovou školou a zaměřuje se zejména na stěžejní výstupy v českém jazyce, cizím jazyce a matematice.

      Práva a povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole

      Vzhledem k charakteru vztahů zákonných zástupců hospitalizovaných dětí a nezletilých žáků se zaměstnanci školy, jsou pravidla vzájemných vztahů zahrnuta v právech a povinnostech zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků.

    3. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků mají právo:
      • na informace o chování a výsledcích vzdělávání svého dítěte/žáka; na poradenskou pomoc v záležitostech výchovy a vzdělávání dítěte/žáka;
      • účastnit se po předchozí domluvě činnosti školy včetně pořádaných akcí;
      • na zachování důvěrnosti sdělených informací;
      • vyjadřovat se k rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte/žáka;
      • slušnou formou vznášet dotazy a připomínky k provozu školy;
      • na informaci, že zařazení dítěte/žáka do školy při zdravotnickém zařízení není přestupem do jiné školy;
      • volit a být voleni do školské rady.
    4. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků mají povinnost:
      • respektovat Školní řád MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o., režim dne i léčebný režim dítěte/žáka;
      • po dobu hospitalizace řádně omluvit své dítě/žáka v kmenové škole;
      • informovat příslušného pedagogického pracovníka o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích či jiných závažných skutečnostech jejich dítěte/žáka, které mohou mít vliv na průběh vzdělávání;
      • dodržovat při vzájemném styku se zaměstnanci školy i jinými dětmi/žáky docházejícími do školy a ostatními zákonnými zástupci dětí/žáků pravidla slušného chování a vzájemné ohleduplnosti;
      • uhradit škodu, kterou dítě/žák svévolně způsobilo na vybavení a majetku školy.
  3. Provoz a vnitřní režim školy

    Mateřská škola a základní škola při Fakultní nemocnici Brno, příspěvková organizace, Černopolní 212/9, má 10 tříd MŠ a 17 tříd ZŠ. Zřizovatelem školy je Jihomoravský kraj. Škola při výchovně vzdělávací činnosti přihlíží k základním fyziologickým potřebám dětí/žáků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí/žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech. Informace o dětech/žácích jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a nařízení EU 2016/679, o ochraně osobních údajů (GDPR).

    Vnitřní režim školy je podrobně rozpracován ve vnitřních organizačních směrnicích MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o., které jsou interními dokumenty školy. Do MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o. jsou děti a žáci přijímáni na základě doporučení ošetřujícího lékaře a na základě „Souhlasu rodičů se zařazením dítěte“ do příslušného typu školy. Střídavé zvyšování a snižování počtů dětí/žáků patří ke specifice nemocničního prostředí, proto může počet dětí/žáků na třídu kolísat.

    1. Provoz a režim ZŠ
      • vyučování začíná v 8.00 – 8.30; vyučovací hodina trvá 45 minut;
      • provoz ZŠ je v době prázdnin přerušen; nahrazeno školní družinou a školním klubem;
      • žák je vyučován pravidelně každý den s přihlédnutím k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu a se souhlasem zákonného zástupce a ošetřujícího lékaře;
      • výuka probíhá v souvislosti s aktuálním zdravotním stavem na lůžku, u stolu na pokoji, v jídelně nebo v učebně;
      • učitel uplatňuje individuální výchovně-vzdělávací přístup;
      • žák se účastní výuky podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujícího a po dohodě s lékařem;je-li to možné, donáší si své učebnice a pomůcky;
      • žák se nemusí výuky účastnit ze zdravotních a jiných vážných důvodů;
      • přestávky učitelek jsou řízené rozvrhem hodin;
      • vzájemné kontakty mezi učitelkou a zákonnými zástupci se uskutečňují po celou dobu hospitalizace žáka nebo při propouštění žáka do domácího ošetřování;
      • učitelé respektují a dodržují režim dne příslušného oddělení či kliniky.
    2. Provoz a režim MŠ
      • provoz MŠ je od pondělí do pátku v době od 7.30 – 8.00 dle jednotlivých oddělení; konec provozu je v 14.00; jeden den v týdnu končí přímá práce v 15.00 kromě pátku;
      • povinné předškolní vzdělávání je realizováno v čase 8.00 – 12.00 hodin;
      • uvolňování dětí z povinného předškolního vzdělávání a omlouvání jejich neúčasti je prováděno na základě doporučení ošetřujícího lékaře nebo žádosti zákonného zástupce;
      • v případě individuálního vzdělávání dítěte škola vzhledem ke svým specifickým podmínkám a skutečnosti, že není spádovou školou, nerealizuje ověřování úrovně očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech;
      • ve všech třídách jsou děti všech věkových skupin, tzn. 2 – 7 let;
      • provoz MŠ je díky specifice výchovně-vzdělávací činnosti ve zdravotnickém zařízení i během prázdnin nepřerušen;
      • dítě se účastní činnosti školy pravidelně každý den s přihlédnutím k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu a se souhlasem zákonného zástupce a ošetřujícího lékaře;
      • přestávky učitelek jsou řízené rozvrhem hodin;
      • podle § 5, odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, vykonává právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy dohled nad dítětem do doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od zákonného zástupce dítěte nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy pedagogický pracovník předá dítě zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.
    3. Režim při akcích mimo oddělení a kliniky
      • při přecházení dětí, žáků a zákonných zástupců na místa činnosti školy mimo oddělení či kliniky se děti, žáci a zákonní zástupci řídí pokyny doprovázejících osob; před takovými akcemi doprovázející pedagogický pracovník děti, žáky a zákonné zástupce prokazatelně poučí o bezpečnosti a o tomto poučení provede záznam do třídní knihy.
    4. Stravování dětí a žáků
      • stravování dětí a žáků je plně v kompetenci Fakultní nemocnice Brno, DN.
  4. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
    • Dítě/žák je zařazen do školy se souhlasem zákonného zástupce a ošetřujícího lékaře;
    • všechny děti/žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob;
    • škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí/žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytuje dětem/žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví;
    • škola přihlíží k základním fyziologickým potřebám dětí/žáků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a předcházení vzniku sociálně patologických jevů; obdobně též před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí;
    • děti/žáky přebírají od zákonných zástupců zdravotníci a ti také nesou odpovědnost za jejich bezpečnost po celou dobu pobytu v nemocnici; pedagogický pracovník přebírá odpovědnost za děti/žáky pouze v době pobytu v herně či učebně, kdy pedagogický pracovník dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví, nikdy nenechává děti/žáky bez dozoru;
    • pedagogický pracovník striktně dodržuje všechna bezpečnostně hygienická opatření (roušky, ochranné pláště, desinfekce rukou i vypůjčených pomůcek) a nařízený léčebný režim;
    • k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí/žáků zařazených do provozu školy napomáhá zdravotnický personál, který je po celou dobu k dispozici; při jakékoliv sebemenší zdravotní kolizi je pedagogický pracovník povinen okamžitě přivolat zdravotníka;
    • dětem/žákům je zakázáno jakkoliv manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dohledu pedagoga;
    • při každém úrazu poskytne pedagogický pracovník první pomoc a zajistí okamžité ošetření lékařem, příp. zdravotnickým personálem; vzniklý úraz je vždy hlášen řediteli školy a záznam do knihy úrazů je vyplněn nejpozději do 48 hodin;
    • všeobecná prevence obou úseků škol je zpracována v „Minimálním preventivním programu“, který je pravidelně každoročně aktualizován.
  5. Podmínky zacházení s majetkem školy
    • Dítě/žák má právo užívat zařízení školy, učebnice, pomůcky, hračky v souvislosti se vzděláváním, při čemž je povinen řídit se pokyny pedagogických pracovníků a jiných oprávněných osob;
    • dítě/žák je povinen udržovat v pořádku a nepoškozené všechny věci, které tvoří zázemí třídy, herny a školy a také ty, které mu byly svěřeny v souvislosti se vzděláváním; o zapůjčené hry a hračky pečuje, neničí je a vrací je v pořádku pouze pedagogickým pracovníkům;
    • televizi, počítače, notebooky dítě/žák používá jen se souhlasem pedagogického pracovníka, který zajišťuje dodržování vnitřní směrnice pro užívání počítačové techniky a práce v počítačové síti;
    • za škodu na majetku školy, která bude způsobena dítětem/žákem svévolně nebo z nedbalosti, bude po jeho zákonném zástupci vymáhána adekvátní náhrada.
  6. Pravidla pro hodnocení výsledků žáků

    Velká část žáků naší školy patří mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve smyslu §16 školského zákona. Při hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. Pro získávání podkladů pro hodnocení žáka volíme vhodné a přiměřené způsoby. Pro zjišťování úrovně žákových vědomostí a dovedností volíme takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá postižení nebo znevýhodnění negativní vliv. Žáka nevystavujeme úkolům, v nichž vzhledem k zdravotnímu postižení nebo znevýhodnění nemůže přiměřeně pracovat a podávat výkony odpovídající jeho předpokladům.

    Jestliže je žák na naší škole déle než 10 vyučovacích dnů, zasíláme na kmenovou školu. Záznam o výuce žáka, kde je provedeno hodnocení žáka slovně nebo klasifikací, popř. je uveden důvod, proč nemůže být žák hodnocen. V případě, že hospitalizace probíhá déle než 3 měsíce před koncem pololetí, odesíláme kmenové škole návrh klasifikace.

    • Hodnocení by mělo být pro žáka zpětnou vazbou, tj. informací o správnosti postupu, průběhu či výsledku. Okamžitou zpětnou vazbu považujeme za jeden ze stěžejních faktorů efektivního učení. Při poskytování zpětné vazby (popisem nebo konstatováním) je kladen důraz na vhodnou formulaci – přednost se dává pozitivnímu vyjadřování.
    • Hodnocení by mělo být pro žáky motivující, je zde důležité uplatňovat přiměřenou náročnost a pedagogický takt.
    • Soustředíme se na individuální pokrok každého žáka.
    • Používané způsoby a metody posuzování výsledků práce žáků musí být v souladu s filozofií ŠVP ZV, zejména s partnerským vztahem k dětem.
    • Nedílnou součástí procesu hodnocení je sebehodnocení žáka.
    • V případě zhoršení prospěchu je nutno informovat ošetřujícího lékaře (na psychiatrickém oddělení i psychologa) a konzultovat s ním daný problém.
    1. Způsoby a kritéria hodnocení žáků

      Protože hodnocení je vždy zcela individuální, využívá se jak klasifikace, tak slovního hodnocení, a to na prvním i na druhém stupni.

      • Hodnocení prospěchu klasifikací

        Do klasifikace se promítá hodnocení úrovně dosažených vědomostí, dovedností, postup a práce s informacemi, úroveň komunikace a tvořivost žáka. Hodnocení musí probíhat průběžně v celém časovém období a výsledná známka je stanovena na základě dostatečného množství různých podkladů. Klasifikuje se vždy jen dostatečně probrané a procvičené učivo.

        Stupně klasifikace odráží zvládnutí klíčových kompetencí

        • Stupeň 1 (výborný)

          Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost, je schopen kritického myšlení a uvážlivých rozhodnutí, která umí obhájit. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost.

        • Stupeň 2 (chvalitebný)

          Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je využívá v procesu učení, v celku ovládá požadované poznatky, fakta, dojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatné a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, projevuje se u něho samostatnost a tvořivost, je schopen kritického myšlení a většinou uvážlivých rozhodnutí, která zvládne obhájit. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se souvisle a kultivovaně. Má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Je schopen studovat vhodné texty, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Je schopen využívat znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků.

        • Stupeň 3 (dobrý)

          Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení je využívá v procesu učení, v celku ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy a definice. Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Myslí logicky správně, je schopen kritického myšlení a rozhodování. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a motorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.

        • Stupeň 4 (dostatečný)

          Žák má s vyhledáváním a tříděním informací závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.

        • Stupeň 5 (nedostatečný)

          Žák nezvládá vyhledávat a třídit informace. Požadované poznatky si neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky, svá rozhodnutí neumí obhájit. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.

      • Slovní hodnocení

        Slovní hodnocení obsahuje posouzení vědomostí a dovedností žáka se zaměřením na konkrétní výsledky. Jsou jmenovány důvody neúspěchů a navrženy cesty vedoucí ke zlepšení, zdůrazněny pak pokroky, úspěchy. Dítě je hodnoceno z hlediska svých schopností.

        Slovní hodnocení popisuje zejména:

        • rozvoj;
        • konkrétní dosaženou úroveň znalostí a dovedností;
        • žákovy pokroky v hodnoceném období;
        • vztah žáka k jednotlivým předmětů a činnostem;
        • aktivitu žáka při výuce;
        • komunikační schopnosti žáka.

        Slovní hodnocení musí splňovat zejména tato kritéria:

        • věcnost (tj. zabývá se podstatnými jevy);
        • srozumitelnost;
        • úplnost (tj. nepomine žádnou podstatnou informaci z oblasti);
        • pozitivní formulace (hodnocení by mělo motivovat žáky kladně).
      • Sebehodnocení žáků

        Sebehodnocení je jedna z metod, díky níž si žák konfrontuje svůj pohled na sebe sama, své výkony, s pohledy vyučujících. Žák se zaměřuje především na posuzování vlastního individuálního pokroku vůči svému dřívějšímu výkonu, sleduje vlastní činnosti, ověřuje si, jak daleko má k dosažení cíle.

        Sebehodnocení žáků může probíhat ústně i písemně. Při písemném sebehodnocení je možné použít známku i vyjádření slovy. V obou případech je třeba reakce učitele.

        Hodnocení se provádí například během vyučovací hodiny nebo po probrání určitého učiva.

        Žáci:

        • definují učební činnosti, které je zajímají, baví a naopak;
        • hodnotí míru zvládnutí učiva, snaží se nalézt příčinu neúspěchu;
        • vyjadřují, čeho dosáhli;
        • hodnotí svoje dovednosti, schopnosti, postoje, poznatky;
        • hodnotí míru zapojení do vyučování, vlastní aktivitu, podíl na společné práci, kvalitu prožitků.
  7. Závěrečná ustanovení

    Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen každý zaměstnanec školy.

    Předán školské radě dne 23. září 2024

    Schválen školskou radou dne 23. září 2024

    Směrnice nabývá na účinnosti dne 23. září 2024

    Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb., zveřejňuje ředitel školy tento řád na webových stránkách školy, ve sborovnách školy a na jednotlivých klinikách a odděleních FN Brno, DN.

V Brně dne 18. září 2024 Mgr. Markéta Olbertováředitelka školy