číslo jednací: 224/24 | spisový znak: 1.4. | skartační znak: V5 |
Černopolní 212/9, Brno 613 00
Školní řád je vydán na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 30 a dalších novelizací. Školní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole; upravuje provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí; upravuje podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí a žáků. Školní řád dále obsahuje pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
Škola se při distanční výuce žáků v první řadě řídí učivem doporučeným pro distanční výuku kmenovou školou a zaměřuje se zejména na stěžejní výstupy v českém jazyce, cizím jazyce a matematice.
Práva a povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
Vzhledem k charakteru vztahů zákonných zástupců hospitalizovaných dětí a nezletilých žáků se zaměstnanci školy, jsou pravidla vzájemných vztahů zahrnuta v právech a povinnostech zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků.
Mateřská škola a základní škola při Fakultní nemocnici Brno, příspěvková organizace, Černopolní 212/9, má 10 tříd MŠ a 17 tříd ZŠ. Zřizovatelem školy je Jihomoravský kraj. Škola při výchovně vzdělávací činnosti přihlíží k základním fyziologickým potřebám dětí/žáků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí/žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech. Informace o dětech/žácích jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a nařízení EU 2016/679, o ochraně osobních údajů (GDPR).
Vnitřní režim školy je podrobně rozpracován ve vnitřních organizačních směrnicích MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o., které jsou interními dokumenty školy. Do MŠ a ZŠ při FN Brno, p.o. jsou děti a žáci přijímáni na základě doporučení ošetřujícího lékaře a na základě „Souhlasu rodičů se zařazením dítěte“ do příslušného typu školy. Střídavé zvyšování a snižování počtů dětí/žáků patří ke specifice nemocničního prostředí, proto může počet dětí/žáků na třídu kolísat.
Velká část žáků naší školy patří mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve smyslu §16 školského zákona. Při hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. Pro získávání podkladů pro hodnocení žáka volíme vhodné a přiměřené způsoby. Pro zjišťování úrovně žákových vědomostí a dovedností volíme takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá postižení nebo znevýhodnění negativní vliv. Žáka nevystavujeme úkolům, v nichž vzhledem k zdravotnímu postižení nebo znevýhodnění nemůže přiměřeně pracovat a podávat výkony odpovídající jeho předpokladům.
Jestliže je žák na naší škole déle než 10 vyučovacích dnů, zasíláme na kmenovou školu. Záznam o výuce žáka, kde je provedeno hodnocení žáka slovně nebo klasifikací, popř. je uveden důvod, proč nemůže být žák hodnocen. V případě, že hospitalizace probíhá déle než 3 měsíce před koncem pololetí, odesíláme kmenové škole návrh klasifikace.
Protože hodnocení je vždy zcela individuální, využívá se jak klasifikace, tak slovního hodnocení, a to na prvním i na druhém stupni.
Do klasifikace se promítá hodnocení úrovně dosažených vědomostí, dovedností, postup a práce s informacemi, úroveň komunikace a tvořivost žáka. Hodnocení musí probíhat průběžně v celém časovém období a výsledná známka je stanovena na základě dostatečného množství různých podkladů. Klasifikuje se vždy jen dostatečně probrané a procvičené učivo.
Stupně klasifikace odráží zvládnutí klíčových kompetencí
Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost, je schopen kritického myšlení a uvážlivých rozhodnutí, která umí obhájit. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost.
Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je využívá v procesu učení, v celku ovládá požadované poznatky, fakta, dojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatné a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, projevuje se u něho samostatnost a tvořivost, je schopen kritického myšlení a většinou uvážlivých rozhodnutí, která zvládne obhájit. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se souvisle a kultivovaně. Má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Je schopen studovat vhodné texty, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Je schopen využívat znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků.
Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení je využívá v procesu učení, v celku ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy a definice. Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Myslí logicky správně, je schopen kritického myšlení a rozhodování. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a motorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
Žák má s vyhledáváním a tříděním informací závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
Žák nezvládá vyhledávat a třídit informace. Požadované poznatky si neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky, svá rozhodnutí neumí obhájit. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.
Slovní hodnocení obsahuje posouzení vědomostí a dovedností žáka se zaměřením na konkrétní výsledky. Jsou jmenovány důvody neúspěchů a navrženy cesty vedoucí ke zlepšení, zdůrazněny pak pokroky, úspěchy. Dítě je hodnoceno z hlediska svých schopností.
Slovní hodnocení popisuje zejména:
Slovní hodnocení musí splňovat zejména tato kritéria:
Sebehodnocení je jedna z metod, díky níž si žák konfrontuje svůj pohled na sebe sama, své výkony, s pohledy vyučujících. Žák se zaměřuje především na posuzování vlastního individuálního pokroku vůči svému dřívějšímu výkonu, sleduje vlastní činnosti, ověřuje si, jak daleko má k dosažení cíle.
Sebehodnocení žáků může probíhat ústně i písemně. Při písemném sebehodnocení je možné použít známku i vyjádření slovy. V obou případech je třeba reakce učitele.
Hodnocení se provádí například během vyučovací hodiny nebo po probrání určitého učiva.
Žáci:
Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen každý zaměstnanec školy.
Předán školské radě dne 23. září 2024
Schválen školskou radou dne 23. září 2024
Směrnice nabývá na účinnosti dne 23. září 2024
Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb., zveřejňuje ředitel školy tento řád na webových stránkách školy, ve sborovnách školy a na jednotlivých klinikách a odděleních FN Brno, DN.
V Brně dne 18. září 2024 | Mgr. Markéta Olbertováředitelka školy |